loading...
خانه ی تو
admin بازدید : 226 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)

امروز تمام اطلاعاتی را که برای مسافران راهی ترکیه نیاز است را گردآوری کرده و در این مطلب برای دوستان عازم ترکیه قرار دادیم

اطلاعات ترکیه در ادامه ی مطلب

علیرغم متفاوت بودنمان در شکل دادن به محیط زندگی و همچنین شکل گیری متقابل از محیط ، به لحاظ انسان بودن سرنوشت یکسانی را در این کره خاکی دارا هستیم.

به عنوان یک انسان ، بسیار شکر گذاریم که کلیه تجربیات ما در شرایطی باور می شوند که زندگی متعادلی را برایمان فراهم ساخته و منعکس نماید . این چشم انداز همچون موسیقی دارای زبانی مشترک و همگانی است. بدون شک یک مسافر پر احساس تمامی مفهوم آنرا درک می کند . اما در مقابل چشمانی نامانوس و ناپخته همه اینها چه مفهومی دارد؟ منظره در چشم یک فرد بومی خود زندگیست.

تازمانی که به مخاطره نیفتاده و یا از بین نرفته با شد آشنا و عادی است .شناخت آن درونی و با احساسات قوی آمیخته است .دیگران ممکن است پیش از آنکه سلیقه و ظرافت را پرورش دهند به بررسی تحلیلی شاهکارها بپردازند در نتیجه مسافر می تواند به مناطقی که منظره را میسازد نگاهی گذرا داشته باشد و پس از آن سرشتی را که در مفهوم آن پیوند خورده است احساس کند .هدف ما ارائه شناخت صحیحی از دورنمای ترکیه در آغاز سفرتان میباشید.بگذارید تا در آغاز نگاهی تحلیل گرانه به موضوع داشته باشیم .منظره از چه چیزی تشکیل شده است؟
این بستگی به دیدگاه شما دارد.منظره طبیعی است شامل کلیه منابع و شکل طبیعی زمین ،که جغرافیا دانان و طبیعت شناسان قادر به دیدن ان هستند .همچنین تاریخ و فرهنگی است که بر دیواره شهرها و روستاها نقش بسته سمبل رویداد های مهم تاریخی ،فرهنگی و معماری می باشد.از دیدگاه برخی از انسانها ،دورنما محل زندگی و سکونت 60 میلیون انسان است ،که به مرور زمان دچار برخی تغییرات و یا حتی مواجه با برخی مشکلات می شوند . این دیدگاههای متفاوت ،اسکلت اولیه دورنمای ترکیه را میسازد.در ترکیه تنوع شگفت انگیزی از طبیعت ، فرهنگ،تاریخ ، اعتقادات و اندیشه ها را تجربه خواهیم کرد.باید گفت که این تنوع ارزشمند ترین هدف دلخواه است.این تنوع در ترکیه آنقدر غنی است که حتی مجرب ترین چشمها را به خود جلب و شیفته خود می سازد . زیرا در فضای محدود تغیراتی غیرمنتظره از مناظر جای گرفته است .بدین سبب عده ای از مردم دورنمای ترکیه را به ارکستری مرکب از رنگها ،اصوات و بوها تشبیه می کنند .برای اینکه مسافران مختلف و با سلیقه های متفاوت از سفرشان راضی و خشنود با شند ،ممکن است نیاز به یک راهنما و یا یک نفر همراه را حس نمایند .



دور نمایی از طبیعت این سرزمین 
سرزمین ترکیه به مانند قالی با شکوهی است که طی صدها سال بخوبیمورد استفاده قرار گرفته و نمایشگر تنوعی است که طی قرون متمادی تکاملیافتهاست.
این سرزمین شرایط جغرافیایی بسیار متنوعی دارد. اگر در امتداد محور شرق به غرب سفر کنید به کوهستانهای ناهموار پوشیده از برف بر میخورید که دارای زمستانهای طولانی و سر د می باشید . مناطق کوهستانی با نهرهای خروشان در فصل بهار پوشیده از گلهای وحشی می شوند و دارای تابستانی خنک و طولانی هستند . در استپ های خشک و تپه های پیچ در پیچ ، مزارع بی پایان گندم و صخره های خشکی که شگفت انگیز ترین سایه های زرین را در برگرفته اند ،هنگام عبور خورشید از رنگها همه جا را در بر میگیرد و در نهاین ،دره های گرم و حاصلخیز بین دامنه های کوهستانی مملو از زمینهای زراعی و سواحل باریک و قیطانی دریای اژه ، همه و همه طبیعی دوست داشتنی دارند و زندگی در آنجا همیشه آسان و دلپذیر بوده است . محور شمال به جنوب از منطقه معتدل سرسبزسواحل دریای سیاه شروع می شود که بوسیله رشته کوهها ی مرتفعی احاطه شده و مملو از درختان فندق ، مزارع ذرت و چای میباشد .


(این منطقه می تواند توقفگاهی جهت استراحت باشد) جاده های پر رفت و امد و پیچ در پیچ مناظر خارق العاده این از دریای سیاه را به نمایش می گذارد و تا ناطق کوهستانی ، استپ ها و با غها ی میوه ادامه می یابند . پس از آن تپه های کوهستانی دیده می شود بعد از گذر از جلگه وسیع قونیه به سوی رشته کوه ها ی توروس و به داخل جنگلهای مخروطی پیش رفته و سرانجام به سواحل دریای مدیترانه نزدیک می شویم . ساحلی قیطانی شکل که پوشش گیاهی متنوعی از قبیل برگ بو و پونه کوهی آن را عطر آگین ساخته است . پس از آنکه اگر مسیرمان را به سمت شرق ادامه دهیم از باغهای موز عبور کرده و به مناطق بیابانی ترکیه خواهیم رسید . درست در شمال سوریه ، طبیعت همه طیفهای قابل تصور از رنگ قهوه ای را به نمایش میگذارند . خلاصه اینکه ، در مدت 2 الی 4 ساعت رانندگی با آب و هوای متنوعی مواجه میشوید .این منظره ترکیبی از ویژگیهای قدیمیترین قاره های جهان یعنی آفریقا ، اروپا و آسیا می باشد.
تنوع زیست محیطی در محور 40 درجه شمالی در مقایسه با هر مکان دیگری بی نظیر است . به دلیل اینکه جانداران در نتیجه تحولات زمین شناسی و اشتقاق قاره ها در مناطق مختلف پراکنده شده اند. سالانه دوبار می توان کوچ کردن پرندگان را مشاهده کرد که افول طبیعت و گردش ایام را به انسان یاد آوری میکند . در هر پاییز می توانید کوچ دسته جمعی لک لک ها مرغابی ها را از تپه های چاملیجا در استانبول مشاهده کنید که منظره ایست خارق العاده . فلامینگوها در بستر رودخانه هایی که به دریای اژه و دریای مدیترانه منتهی می شود آشیانه ساخته و فصل زمستان را در مناطق داخلی در در یاچه نمک

می گذرانند اگر در شبهای گرم بهاری ماه می به ساحل دالیان ( و یا به هر کدام از 17 ساحل مدیترانه ای ) سفر کنید با یکی از خجالتی ترین موجودات دنیا آشنا می شوید این موجود لاک پشت دریایی است ، که در این فصل از سال تپه های ماسه ای را جهت تخم گذاری انتخاب میکند.علاوه بر تنوع گونه های جانوری ، ترکیه زیستگاه انواع مختلف گیاهان نیز می باشد که مهمترین آنها گل لاله است .
پیاز لاله در قرن هفدهم از استانبول به وین برده شده و در اروپا به ترتیب در انگلستان و هلند علاقه به پرورش این گل فزونی یافت .در سال 1634 میلادی این علاقه مندی به حدی بالا گرفت که در هلند معروف به " جنون لاله ای" شد . زیرا انسانها همانگونه که در بازارهای بورس و سهام شرکت میکردند بر روی لاله ها نیز سرمایه گاری می نمودند .این دوره زیبای تاریخی در ترکیه نیز دوره لاله نام گرفت .بسیاری از میوه ها مانند گیلاس ، زردآلو ،بادام و انجیر نیز از کشور ترکیه به سایر کشور های برده شده اند بنظر میرسد که اجداد مشترک ما در قسمتهای مختلف دنیا تکامل یافته باشد.
یکی از قدیمیترین تصاویر مربوط به کشور ترکیه ، تصویر آدم و حواست که با برگهای انجیر خود را پوشانده اند و فراوانی برگها نشانگر بهشتی دیگر و دست نخورده است.




دورنمای تاریخی و فرهنگی
بافت انسانی ترکیه غیر قابل تفکیک از فرهنگ آن است .با این همه ، این سرزمین مفهومجدیدی از واژه طبیعت وحشی را به یک دیگران القا می کند. زیرا در دورافتاده ترین مناطق نیز (مانند قله کوههای دور افتاده) این احساس به بازدید کنده دست میدهد که گویی این مکان روزی مهد تمدن بوده است . آثاری متعلق به 9000سال پیش بدست آمده که نشانگر وجود تمدن ،در این سرزمین ها بوده است.
بافت مردمی اینجا به مانند امواجی است که ریشه ها ی مختلفی داشته و با امواج ماقبل خود به هم پیوسته و مفهوم جدیدی را ارائه می دهد ،این مناظر متعلق به سالهای 2000قبل از میلاد و 1500 سال بعد از میلاد مسیح است و بیانگر این نکته می باشد که این منطقه مرکز تمدن جهانی بوده است .تفسیر ما از جهان امروز به نوع دیدگاه و فهم ما از آنچه که د ر چهار قرن اخیر رخ داده است بستگی دارد که آثار آن در خرابه ها و بناها ی تاریخی مشاهده می کنیم .
چهره سرزمین ترکیه تا ابتدای عصر شکوفایی با ویژگی های متعلق به هزاره های قبل محافظت شده است .هنگامیکه که یک اثر نقاشی را در موزه تمدن آناتولی آنکارا ،که تصویری از اولین تجمعات روستانشینی بر آن رسم شده است ،را تماشا می کنید ، شباهت این مناظر منقوش با مناظر طبیعی موجود در را ه موزه را نمی توانید نادیده بگیرید .مانند دیگر نقاط دنیا که دارای تمدنی دراز مدت بوده اند و مهارت فن و الگوهای خود را حفظ کرده اند و ما امروزه به آن نسخه اصلی می گوییم . 
براستی چرا باید چیزی را که کارایی خود را از دست نداده تغییر دهیم ؟



بافت و الگوی اسکان سرزمین آناتولی کنونی مشابه تمدنهای گذشته است، قدم زدن در جاده ای که زمانی جنگجویان بزرگ شرق و غرب در آن پا نهاده اند و سفر کردن به مکانی که کاروانهای گوناگون و پیک ها با پیامهایشان چهار نعل از آن عبور کرده اند، لذت بخش است.
این جاده شاید همان مسیری باشد که سنت پل و همراهانش از آن عبور کرده و یا صوفی ها در طول آن به انتشار علوم الهی پرداخته اند .قنات های زیبایی که توسط رومیان بنا شده تجمعات شهری را امکان پذیر ساخته است . پلهایی که توسط معمار سینان و دیگر معماران و طراحان عثمانی ساخته شده اند مشخص کننده نواحی امن منطقه بوده و امروزه از آنها همچنان به عنوان مسیری برای حمل و نقل کالا استفاده میگردد.


شهرهای مهم ترکیه 
شهرهای مرکزی ترکیه سه شهر بزرگ استانبول ، آنکارا و ازمیر است که با آینده نگری تاریخی ، طراحی و به مراکز اصلی کشور تبدیل شده اند.

پس از جنگ جهانی اول و تاسیس جمهوری ترکیه این شهرهای تبدیل به مراکز اجتماعی و بازرگانی گردیدند .مراکز تجاری ، صنعتی و بازرگانی در استانبول و ازمیر متمرکز گردیدند و این در شرایطی صورت گرفت که پایتخت دستگاه حکومتی در آنکارا پایه گذاری شد. این شهرهای همچنان از معتبر ترین دانشگاه های و کنسرواتورها و سالنهای کنسرت برخوردار هستند . جوامع مسیحی همچنان مهاجرتی که از بخشهای مختلف به امپراتوری عثمانی امدند تنوع بیشتری به این شهرها بخشیده و در تنوع انسانی آناتولی که یکی از وجوه مشخصه سرزمین آناتولی است شرکت نموده اند.
این شهرها مرکز تجمع هنرمندان ،هنر پیشه ها، شعراء و روزنامه نگاران در کافه بارها و رستورانها می باشند. نسل جوان این سرزمین آینده ای متفاوت را برای ترکیه در قهوه خانه و کتابخانه ها طراحی می کنند. روشنفکران ده 1960 در رستورانهای آشنا گرد هم آمده و به خاطر رویدادهایی که رخ داده است تاسف می خورند. بخشی دیگر از جوانان امروزی عصر خودرا در فروشگاههای بزرگ و دیسکوها صرف می کنند. زنان و مردان آداب شناس و روشنفکر ترک نیز با هم قطاران خود در اقصی نقاط دنیا مردم بردبار و با نشاط به شمار می آیند . آنها مردمی خوش سفر ، صبور و شکیبا هستند که همیشه آماده به احظارنظر درباره موضوعات دشوار و پیچیده هستند . با اینحال همانند دیگر مردمان ترکیه به ارزشهای مشترکشان مانند اعتقاد به استحکام خانواده ، وفاداری ، تعهدات میهنی ، عدالت و انصاف در معامله ،مهمان نوازی ، همدردی و پایبندی به آداب و سنن متعهد هستند.




پیشرفت سواحل 
پیشرفت های جدیدی با اشکال مختلف در امتداد سواحل این کشور رخ می دهد.
توسعه و رشد ساختمان سازی در ترکیه ، هنوز به میزان شلوغی که در سواحل غربی مدیترانه با آن کثرت جمعیت و شلوغی بیش از حدی که دارد ،نرسیده است . در امتداد سواحل زیبای ترکیه خانه ها ی ویلایی وجود دارد و بسیاری از آنها برای اجاره کردن در دسترس می باشند .دهکده های ساحلی در مناطقی مثل کمر - آنتالیا وجود دارد که در آنجا هتل هایی با قیمت مناسب می توانید بیابید . بسیاری از خلیج های کوچک و اعجاب انگیز تنها می توان از طریق قایق دسترسی پیدا کرد. برای برگزاری تورهای هفتگی ،کلکسیونی از قایقهای بادبانی موجود است ، در حالیکه برا ی گردشگری روزانه میتوان قایقها ی کوچکتر نیز کرایه کرد.
این تنوع می تواند هر نوع سلیقه ار را ارضا ء نماید. در ترکیه می توان برای شیخ ها و شاهزاده ها ،اروپاییان با فرهنگ ، باستان شناسان تازه کار ، قایقرانان ، کوهنوردان ، خانواده های جوان به همراه کودکانشان که بدنبال ماجراجویی هستند سرگرمی مخصوصی پیدا کرد. طرفداران محیط زیست از امکانات موجود در کشور برای حفاظت از محیط زیست ، ابراز رضایت می کنند .



روستاهای ترکیه
در طول دامنه تپه های موجود در بزرگراه ها ، مناره های روستاها و دهات 
بمانند سیاه قلم باریکی نقش بسته اند.
دهکده های سواحل مدیترانه از سنگهایی ساخته شده اند که وقتی خورشید در پایین افق قرار می گیرند سنگها به رنگ آسمان در می آیند و وقتی که خورشید بالاتر می رود با درختان هم رنگ می شوند . در نواحی معتدل از خانه های چوبی استفاده می شود در حالی که خانه های مناطق جنوب شرقی آجری و خشتی هستند . ممکن است با چیزهای جالبی از قبیل تنور ، منازل دهات کوهستانی مجاور دریای سیاه بطور وسیعی پراکنده هستند روستاییان در این مناطق با استفاده از انعکاس صدا در کوهستان ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
رشته کوههای توروس در جنوب ترکیه مسکن چادر نشینان ترک میباشد ، که بدنبال هوای معتدل بوده و تابستان را در کوهستان ها ، بهار را در فلات و زمستان را در مناطق پایینی جلگه دلتایی میگذرانند.
با بازدید از یکی از روستاهای اطراف شهر بورسا مثل روستای جومالی کیزی که تقریبا" از قرن 13 تا به مرور دست نخورده باقی مانده است لذت واقعی تاریخ را خواهید چشید .در اینجا می توانید نمونه اصیل خانه های ترک با پنجره های سه نبش ، حیات های مفرح و اتاق هایی که در طبقه دوم ردیف شده اند و در مجموع نحوه ی ترکیب ساختمان ها و کوچه های تو در تو را مشاهده کنید .روستا در اطراف یک میدان مرکزی که دارای مسجد ، مدرسه ، بقالی و البته قهوه خانه که مرکز تجمع آقایان می باشد ساخته شده است .
روستاییان رسومات ،رقصهای محلی ،لباس ، فنون بافندگی ونمایشهای عروسکی شان را با شکل اولیه تا بامروز حفظ کرده اند .نمایشنامه ها و رقصهای محلی که هنوز هم اجرا می شود دارای نشانه های از آیینهای شملی منطقه اورال میباشد .همچنین نمایشنامه هایی از افسانه های هولناک آدونیس و یا خدایان دیونیسوس اجرا می شود.
در واقع هر منطقه از این کشور ، رقصهای محلی مخصوصی به خود را دارد که جمعا" آنها بالغ بر 1500 روستا می باشند . این رقصها نقش مهمی در زندگی روستاییان دارند .از جمله معانی و مفاهیم این رقصها تجلیل از طبیعت و زندگی روزمره ، اظهار عشق و محبت ، جنگین و مبارزه کردن می باشد .هنر رقص در روستاییان بسیار دقیق و بدیع بوده دارای معانی جهانی و منابع هنری است.

صنعت و تولیدات این کشور مجتمع های صنعتی ، مسکونی و تفریحی در امتداد سواحل دریای اژه و دریای مدیترانه مغایر با امر کشاورزی توسعه می یابند .در عوض باغهای میوه ، مزارع و زمینهای کشاورزی در مناطق داخلی رو به رشد می باشند.

مناظر روستایی که در عین صحت و صداقت میدرخشند تجربه مسافرین را افزایش می دهند .این بخش سرزمین مادری گندم است و مزه نان تازه پخته شده در آنجا فوق العاده زیباست.در باغها و مزارع،محصولات تازه پرورش داده می شود . گاوها و گوسفندان توسط چوپانی که با صدای نی با آنها به زبان خودشان صحبت می کند نگهداری می شوند و مثل جوجه ها شاد سبکبال هستند . محصولات عده این منطقه علاوه بر غلا ت شامل برنج ، پنبه ، چغندر ، تنباکو و سیب زمینی است و...است.



همگام با دورنمای ترکیه
در هر مرحله ای از زندگی و در هر منظره ای از ترکیه یک پیش زمینه ای از مردم و حوادث آنجا وجود دارد.شاید هیجان انگیز ترین جنبه مسافرت به این کشور همگام شدن با این دورنما ها باشد .
همانطور که روابط متقابل انسانی در ابتدایی ترین مناسبت نیز وجود دارد ، در برخوردها نیز مهماندار و مهمان وظیفه ای یکسان دارند.یا اینکه دو طرف دیدگاههایی متفاوت دارند ولی احترام دو جانبه به این موضوع باعث بهتر شدن روابط خواهد شد .مدت زیادی نیست که ترکها پا به عرصه جهانگردی گذارده اند .آنها بیشتر از تجهیزات پیچیده و امور خدماتی به سنت مهمان نوازی معتقد هستند.گرچه ترکیه دارای زیربنای توریستی بسیار خوبی است ، ولی انگیزه بیشتر ترکها صداقت و احترام میباشد.
خواسته مردم ترکیه این است که مورد درک قرار گیرند و دوست دارند با مردم سرزمینهای دیگر در ارتباط بوده و در این کره خاکی با دیگران شرایط یکسانی داشته باشند .
از آنجایی که صنعت جهانگردی در دهه آینده رشد بیشتری خواهد کرد، ممکن است با یاری بازدید کنندگان ،تغییراتی نیز صورت بگیرد.لیکن در حال حاضر رابطه گرم وصمیمی برتر از همه چیز می باشد.
از اول شروع می کنیم: استقبال شامل خوشامد گویی متقابل ، دست دادن ، بغل کردن و بوسه زدن بر گونه است و در ادامه سوالات پرسیده می شود : حالتان چطور است ؟ سلامت هستید ؟کارو بار خوب هست؟........... انتظارمی رود دو نفر که به هم می رسند قبل از هرچیزی در مورد سلامتی و رفاه یکدیگر سوال کنند .در ایام تعطیل مذهبی تبریک گفتن از اهمیت بیشتری برخوردار است.جوانترها دست سالخوردگان فامیل را می بوسند.با دوستان و افراد فامیل روبوسی می کنند.دوستان و خویشاوندان به دیدار یکدیگر می روند.به عنوان عیدی به کودکان پول داده می شود و امور خیر انجام میگیرد .یعنی به اشخاص بی بضاعت کمک می شود .این مراسم مانند سایر کشورها موجبات شادی مردم را فراهم میکنند.بدین ترتیب اعیاد براساس اعتقادات مذهبی ،سنتی و اجتماعی شکل گرفته اند و ادب و نزاکت ،هم در عمل وهم درظاهر ،از طرف هر کسی ،مورد انتظار است.در مجالس ، حتی اگر همه در یک اتاق نشسته باشند به طور معمول زنان با یکدیگر و مردان نیز با همدیگر به صحبت مینشینند. میهمانیهایی که دزنان ومردان در کنار هم باشند رایج نیست . در میهمانیهایی که بعد از شام صورت میگیرد قهوه ،چای ، شکلات و بیسکوییت سرو می شود .
موضوع است که باید با آنها محتاطانه برخورد کرد.این موضوعات شامل پرچم ، ارتش ، کشور و مذهب می باشد.با اینکه مردم از سوال و جواب در مورد این موضوعات لذت می برند اما انتقاد و بی 
احترامی به آنها را نادیده نمی گیرند.از طرف دیگر سیاست یک بازی عادلانه است.کمتر مردمی پیدا می شوند که مثل ترکها دوست داشته باشند که از سیاست حرف بزنند.در آخر باید گفت یک مهمان ممکن است مرتکب اشتباهی گردد، اما که چیزی مهم است نیت اصلی اوست.اگر احساس احترام وجود داشته باشد مردم ترکیه به آسانی آنرا تشخیص میدهند و همه چیز به خوبی میگذرد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 288
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 92
  • باردید دیروز : 189
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,254
  • بازدید ماه : 1,254
  • بازدید سال : 69,766
  • بازدید کلی : 350,863
  • کدهای اختصاصی

    پیج رنک گوگل

    پیج رنک سایت شما

    پیج رنک

    صفحات پاپ آپ

    نمایش وضعیت در یاهو

    قالب های وبلاگ

    قالب سبز-ابزار گوکل پلاس